Blog Image

Eva&Pelles Bildblogg

Mat?

Eva Posted on 22 maj, 2026 05:17

Trerättersmiddag från USÖ 👍☺️ gott!

Kvällsmat och efterrätten. På USÖ 👍 Gott!

Mat på USÖ. Inte lika god men helt okej.

Kycklingfilé med kall sås och så efterrätt. USÖ. ☺️👍 Gott!

Filén igen och så utsikt 😏😉



Bara bilder! Dock inte mina bilder 😉👍

Hugo Posted on 21 maj, 2026 05:30

Här har jag snott några bilder från helgen som innehöll Marathon i Köpenhamn med deltagarna
och delar av publiken!

Det är väl gänget som finns på bilderna som också fotograferat ☺️🥳



En fundering

Haval Posted on 20 maj, 2026 05:34

Ligger katten på samma ställe på samma sätt?
Eller är fotografen skicklig med Photoshop och kan fixa till vitsipporna?!

Det är inte bara fotografen som gör honom vacker 😻😽😉👍

💖😻😽😽😻💖



Måste jag 😰😓

2026 Posted on 19 maj, 2026 05:11

Måste jag verkligen äta detta 😓😓😓😓😓

Panerad fisk, okej de kan jag identifiera.
Potatismos 😰😓vilken är vilken av potatismoset och citronsåsen?



Frågesport!

2026 Posted on 18 maj, 2026 05:33

Vem är han?

Jag känner hans brorson!



Mat 😏😉

Eva Posted on 16 maj, 2026 05:35

Japp, mat har levererats, matlådor.

Inga kommentarer ……



Fundering kring min sjukdom mm

Eva Posted on 15 maj, 2026 05:23

Cancerfonden skriver många kommentarer och förklaring kring varför man drabbas av cancer.

En länk, se nedan.

https://www.cancerfonden.se/om-cancer/leva-med-cancer/trotthet-vid-cancer

Så här finns det som cancerfonden kommenterat:
”Cancer utvecklas under lång tid. Det kan ta 20 år eller mer från den första sjuka cellen tills
en tumör upptäcks. Därför dröjer det ofta länge innan man får några symtom.” 

Jag undrar ju och kommer ihåg hur trött och svårt jag haft det att orka gå.
De senaste åren, sedan vi flyttat till Bangatan, orkade jag inte gå till jobbet.
Pelle skjutsade mig. Jag orkade ju inte gå i Göteborg när vi var och
hälsade på Susan. Jag orkade ju inte heller när vi var på semester på
Kreta och Mallorca mm. Jag orkade i stort sett inte något ett antal år
innan sjukvården började undra vad det var jag hade problem med.
Om jag var gammal, tjock, lat och otränad.



Om ni saknade 💖

Haval Posted on 14 maj, 2026 05:26

Niklas och Haval blev ju kvar i Karlskoga.
Här är det Susan som hade hand om honom hos Barbro.
Var väl i julas.

En tid innan resan hade Matilda honom på besök på Dalvägen 😉💖😻😽😽



Varför???

Ishockey Posted on 13 maj, 2026 05:32

Plato lämnar BIK Karlskoga till nästa säsong! Varför???



Det är sorg igen 😥😰

2026 Posted on 12 maj, 2026 05:33

Jag var ju på akuten i fredags eftermiddag/kväll/natt. Jag återkommer kanske om det.
Men Berit ringde mig precis när jag kom dit och vi hann och prata en stund.

Lille Diesel, nästan 20 år, blev sjuk förra veckan och Berit och Tommy var tvungna
att bestämma sig för att ta bort henne 😥😪😓så sorgligt.

Jag letade fotografi på den lilla tjejen och vi har tydligen varit kattvakt åt
lille Diesel vid flera tillfällen. När hon var stökig så tipsade Tommy om att
hon gillade att kolla datorn, helst med Youtube-kattfilmer 😉👍💖🤣
Tror att Pelle tyckte det blev lite för mycket.

Söt som bara den och väldigt lik Findus.
Diesel är ju lika svart som Haval är vit.

Att ligga på den svarta blomman i påslakanet gillade Diesel på
samma sätt som Findus var superförtjust i.

Sov gott lilla tjejen. Du är väldigt saknad 💖💖💖💖💖💖😪



Den 11 maj 2015 💖

Findus Posted on 11 maj, 2026 08:17

Tänk vad tiden går 💖💖💖

Den 11 maj 2015 var det Findus som gick bort, några veckor från att fylla 22 år.



En film från Köpenhamn 🥇🥇🥇🏃‍♂️🏃‍♀️

Hugo Posted on 11 maj, 2026 08:00

https://youtu.be/3eQ3BY0HUmU

Jag försöker att publicera filmerna. Suck. Det blev inte bra. Jag ha tre till.
Jag försöker igen.

https://copenhagenmarathon.dk/
Det är här Köpenhamns länk till Marathon loppet.

Distansen är 42 195 km.
Hugo har nummer 10 865.
Maja har nummer 8 152
Det är 22 444 personer som deltar i loppet.
Hugos tid är 3:51:04
Majas tid är 3:39:00
Både Maja och Hugo sprang på ungefär 5 minuter varje sträcka som var 5 km
utom Hugo som sprang sista sträckan på 6:12 och då hade han kramp 😥😰

Snyggt sprungit Maja …. och Hugo.



Blogginlägg om Maja och Hugo i Köpenhamn

Hugo Posted on 10 maj, 2026 08:12

Hej på er. Jag fick SMS av Niklas sen kväll. Upptäckte inte det förrän nu då jag lagt mig
tidigt igår. Vill ni kolla Maja & Hugo gå in på hemsidan eller appen ”CPH Marathon” så
kan ni följa Maja och Hugo.

Det kommer mera på sidan, fortsättning följer.

https://copenhagenmarathon.dk/



Temperaturer

2026 Posted on 10 maj, 2026 05:41

Den 28 april på morgonen var det 1 grad varmt (varmt 😣😣😣)

Den 30 april var det 20 grader varmt på eftermiddagen. Två dagar skilj de det!



Kanske är jag inte hemma 😣💐

Eva Posted on 9 maj, 2026 05:36

Om det går som det går idag så är jag inskriven på Lasarettet och sedan vidare
transporterad till USÖ.
Det var akut och gick rätt så fort i fredags eftermiddag 😉👍💐💖

Några matcher för MC finns kvar.



Med tanke på ditt och dott …

Eva Posted on 8 maj, 2026 05:13

Har jag publicerat de här tidigare?

Inte som jag minns i alla fall 👍🥳

Jag har ännu inte hunnit/vågat prova MaCallan men jag hoppas att Janne dyker upp
och att jag kan prioritera och prova whiskeyn .. 😉👍

Haval kollar allt 😻😽

Å så blev det vi tre från den gamla IFO-ledningen.



10 maj är det Marathon i Köpenhamn

Hugo Posted on 7 maj, 2026 05:35

Maja och Hugo har anmält sig. 😉👍

Här är starten!

Här är kartan över banan i Köpenhamn!

Köpenhamn Marathon

Upptäck ett av Europas plattaste och snabbaste maratonlopp på de eleganta och löparvänliga gatorna i Danmarks huvudstad. Copenhagen Marathon erbjuder en tävlingsupplevelse i världsklass genom en pulserande stad känd för sin blandning av historisk charm och modern design.

Detta IAAF-certifierade evenemang, som hålls varje maj, lockar tusentals löpare och åskådare, med en naturskön enkelslinga som passerar ikoniska landmärken som Tivoli, Den lille sjöjungfrun, Nyhavn och Frederiks Kirke. Oavsett om du jagar ett personbästa eller njuter av den elektriska atmosfären, levererar Copenhagen Marathon ett oförglömligt stadslopp.

.



Nu vet jag 😉👍

Reflektioner Posted on 6 maj, 2026 05:32

Tuffe-Uffe och lille piss-Jimmie vill inte diskutera med Margareta. Uffe ska diskutera politik med SD, KD och L. Åkesson ska debattera med företrädare från Miljöpartiet och Vänsterpartiet, då han anser att det är de som styr den politiska agendan i viktiga frågor som energi och skatt.

Efter hur de har kommenterat 1:e maj så framkommer det ju att Jimmie och Uffe vet absolut ingenting. Inte vill de diskutera med den kunniga Magda.

Under våren 2026 har det framgått att Åkesson aktivt valt bort debatter med Andersson, och frågat sig retoriskt varför han ska debattera med henne. Åkesson har anklagat Andersson för att ”ljuga” och ”fabulera” i Tv-debatter, vilket han uppgett gör det meningslöst att diskutera med henne. Nu vet vi det. Vill du ha en glass Jimmie 😉🍧🍦🍨

Politiskt samarbetar och diskuterar Uffe främst med företrädare för SD, KD och L för att driva igenom sin politik.

_____

Det hettade till mellan Magdalena Andersson (S) och Ulf Kristersson (M) i debatten som handlade om Sveriges ekonomi.

Magdalena Andersson (S): Det var inte det här man pratade om innan valet. Hundratusen fler arbetslösa. En fullsatt buss har åkt i väg rakt ut i arbetslösheten varje dag under de år ni har styrt.

Uffe K (M): Jag får ofta små lektioner i nationalekonomi av en företrädare som inte ens fick igenom sin egen budget. Jag tror inte folk förstår vilken risk ett land tar om man inte för ekonomisk politik allt.”

_____

För att säga emot Jimmie Åkersurken står det lite snällt om Magda här nedan:
Detta är citat från Wikipedia:

Eva Magdalena Andersson, född 23 januari 1967 i Vaksala församling i Uppsala, är en svensk civilekonom och politiker som sedan 4 november 2021 är partiledare för Socialdemokraterna. Hon var Sveriges statsminister mellan 30 november 2021 och 18 oktober 2022, som den första kvinnan på posten. Hon har sedan riksdagsvalet 2022 varit Sveriges oppositionsledare. 

Andersson var Sveriges finansminister 2014–2021. Hon valdes i december 2020 till ordförande för Internationella valutafondens högsta rådgivande organ IMFC och blev därmed den första kvinnan på posten. Hon lämnade posten i april 2022. Åren 2009–2012 var hon överdirektör vid Skatteverket. 

Andersson gick i grundskolan på Malmaskolan i Norby i södra Uppsala. Under sin gymnasietid gick Andersson samhällsvetenskaplig linje på Katedralskolan i Uppsala. Hennes avgångsbetyg från gymnasieskolan 1987 hade elva femmor, två fyror och en tvåa. 

Efter gymnasieskolan flyttade hon till Stockholm för att studera vid Handelshögskolan i Stockholm, där hon 1992 avlade magisterexamen i ekonomi och blev civilekonom. Hon var därefter inskriven som doktorand i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm från 1992, men avslutade dessa studier innan hon hade nått fram till en licentiatexamen. Hösten 1994 studerade hon vid Institutet för avancerade studier i Wien i Österrike. Vårterminen 1995 studerade hon vid Harvard University i USA. Andersson gick med i SSU hösten 1983 under sitt första år på gymnasiet[ 

Den 17 december 2020 utsågs Andersson till ordförande i Internationella valutafondens högsta rådgivande organ, IMF-kommittén (IMFC). Hon är den första kvinnan på posten och även en av få svenskar med en hög post inom IMF. Hon nominerades till posten av EU:s finansministrar och tillträdde den 1 januari 2021. 21 april 2022 utsågs Spaniens ekonomiminister Nadia Calviño till hennes efterträdare. 
 

  1. Om ni undrar mer om Magdalena, läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalena_Andersson  
     
  2. Jag undrar hur man ska kunna göra för att få Jimmie Åkeson att erkänna att han har fel när det gäller Magdalenas kunnande och erfarenhet och utbildning osv. Enligt Jimmie räcker det ju, Magda är ju tjej och socialdemokrat.  


Jag blandar lite olika, men absolut inte Livets Ord!

2026 Posted on 5 maj, 2026 05:05

Visst är Magda vacker 😉👍🥳😄😎

Jag undrar om Uffe fattar vad/vem han kan vara 🤔😄🥳👍

Söta och fina S:are

Ett fint foto 🥲 men var?? Olof Palms grav 🥲



Den 1 maj, tänk vad sorgligt det är för de som inte vet vad datumet betyder 🤔🥳🥇

Reflektioner Posted on 4 maj, 2026 05:48

Uffe och hans obildade kompis Elisabeth Svantesson (Svantesson kan inget och vet inget) äter glass. Man kan ju vara intelligent men har man bara umgåtts med sina nära och kära, högermänniskor och Livets Ordare, då kanske det är bra att fortsätta äta glass 👍😉

Borde ni inte kolla varför ni inte behöver gå och jobba på fredagen den 1 maj?!
Hade ni bara ledigt! Vi andra som vet att det också är för oss människor som
uppskattar det som S-partier i Sverige och hela världen har gjort.

Toppen Kristersson, nu har du fattat varför man demonstrerar 1 maj 😉🤣🤣👍

.



Bara skoj, bara skoj, bara skoj ….

Eva Posted on 3 maj, 2026 05:18

.

.

Tillslut har jag en bild på några syskon, katter alltså …

Kan ju inte direkt säga att de är lika, alla fyra alltså 😉🤔☺️🤣💐



Jag är faktiskt tyvärr långsam 🤔😉💐

Ishockey Posted on 2 maj, 2026 05:09

BIK Karlskoga har ju för första gången på hela karriären tävlat om vem som skulle
vinna Allsvenskan. Tyvärr vann det där jä##a Björkliden.

Men jag hejar på Hampus Plato 😍☺️ Får väl hoppas på att han stannar kvar några säsonger.



1 maj

Skoj Posted on 1 maj, 2026 05:28


Hej du Matti.

Eva Posted on 30 april, 2026 11:40

Det gick inte att svara med mejlet 😉👍

”Hej.
Ska jag prata med vårdlaget om detta ….. ?
Hur då???!
Den jag bad om hjälp igår att kasta glas och plast fick jag visa vägen och hur man gör 🙁
Kram/Eva Höglund”

Ditt svar får mig att fundera på varför Ramona är med överhuvudtaget 😖🤔😎

.

.



Reviderad: Tisdagen den 29 april på em hade jag Vårdplanering med Ramona som är biståndshandläggare.  Matilda och Niklas var med. 

Eva Posted on 30 april, 2026 05:31
  1. Vem tvättar mina kläder och handdukar mm? 
    Det behövs snarast! Var 14:e dag, varannan måndag fm. 
    1. Vem tar han om soporna?  
      Vårdteamet 
    1. Vem tömmer mitt förråd i källaren?  
      Seniorfixaren och/eller FIK
    1. Vem prioriterar mig i kön som företräde till Solbringen? 
      ???? 
    1. Vem bäddar och tvättar sängen och sängkläderna? 
      Jag vill att sängkläderna byts var 14 dag kl 10.00 på måndag fm.  
      Att kläderna tvättas var 14 dag, kl 10.00 var 14 dag på måndag fm. 
      Sängkläder behöver skakas och/eller dammsugas då de är fulla med hårskräp mm. 
    1. Jag ska äta matlådor från Vårdteamen 2 ggr i veckan. 
      När, var hur?   
    1. Blommor behöver vattnas? 
      Vem? 
    1. När jag vaknade på onsdag morgon märkte jag att jag hade ont i båda ögonen. Svullen i ansiktet. Huvudvärk. Mår allmänt väldigt dåligt. Mycket trött. 
      Varför eller är det tillfälligt?  
    2. Jag har vansinnigt ont i ryggen så jag orkar inte stå, gå eller sitta längre än 5–10 minuter åt gången. 
      Kan man få hjälp?  

    10. Är det något annat jag glömt??? 
    Säkert. 

    .

    .



    « PreviousNästa »